بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب

بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب

International Foundation for Reverence of Religions

برنامه ها و فعالیتهای بنیاد در مصاحبه با رئیس هیات مدیره

اندازه فونت :
2020/07/07

به گزارش به‌گزارش تکريم خبر  به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب در اوایل سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. این بنیاد با اهدافی همچون تلاش در راه ایجاد آشنایی دوستی و تفاهم بیشتر بین مردم، علما، متفکران و پیشوایان دینی مذهبی جهان در زمینه‌های اعتقادی، اجتماعی،سیاسی و فرهنگی و نیز کمک به امر احیاء و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و دفاع از حریم قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص) با همکاری مجمع تقریب مذاهب و همچنین گسترش اندیشه تکریم بین مردم، اندیشمندان و فرهیختگان جهان و انتقال آن به عموم مردم و آگاه‌سازی آنان از توطئه‌های تفرقه انگیز دشمنان تأسیس شد.

خبرگزاری تسنیم با دکترعلیرضا ابوالفضلی رئیس این بنیاد درباره فعالیت‌های آن مجموعه گفت‌وگویی ترتیب داد.

* درباره “بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب” چرا عنوان تکریم را انتخاب کردید و چه تمایزی با سایر مجامع بین‌المللی مثل تقریب مذاهب اسلامی و مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام دارد؟

این بنیاد چهاردهمین بنیاد رسمیِ کشور و غیر دولتی بین المللی محسوب می‌شود  که در اوایل سال ۹۷ شروع بکار کرد. دبیرکل این بنیاد جناب آقای دکتر محمدمهدی مومنی ها از مدیران حوزه رسانه در کشور میباشند . این بنیاد از وزارت کشور پروانه گرفته است و با حکمی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب بعنوان یکی از اتحادیه های رسمی این مجمع قرار گرفت.

اما در خصوص سوالی که فرمودید باید عرض کنم در مجمع تقریب مذاهب صرفاً در سطح نزدیکی و تقارب بین مذاهب اسلامی فعالیت صورت می‌گیرد، اما فعالیت ما هم در سطح ادیان هست و هم مذاهب رسمی آنها ، آن هم با رویکرد تکریم برای تقریب. چرا که ممکن است از تقریب، تکریم ایجاد نشود، اما تکریم، تقریب هم به دنبال دارد. ضمن اینکه مجامع تقریبی، حکومتی هستند؛ نمایندگان تقریب مذاهب در کشورهای مختلف اسلامی به دلیل حکومتی بودن و تلقی دولتی بودن، محدودیت عملکرد دارند، از این جهت بازتاب فعالیتشان به سبب همین محدودیت ، آنطور که باید وشاید و نظر و هدف مسئولین محترم این مجمع هست، نیست

اما اینکه چرا تکریم نام گذاری شده باید عرض کنم این عنوان از سیره نبوی ص گرفته شده چون آن حضرت از راه کرامت و احترام که عملا خود از سبک و سیاق اخلاق انسانی میباشد به ادیان مختلف نزدیک میشدند و با رفتار انسانی آنها را جذب اسلام مینمودند.

این بنیاد هیچ گونه وابستگی به دولت ، حکومت ، مرجعیت ، حزب یا جمعیت و ائتلافی ندارد. هرچند مجوزات این بنیاد از دولت و حکومت میباشد اما کاملا غیر دولتی است. اعضایی که جذب می‌کنیم به عنوان اعضای مستشاری، از فرهیختگان و نخبگان و دانشمندان ، شخصیتهای سیاسی فرهنگی دینی جهان هستند که شامل روسای جمهور، نخست وزیران ، سفرا، وزرا، وکلاء ، نمایندگان پارلمان و دانشمندان کشورهای مختلف می‌شوند؛ حتی برخی از مراجع محترم عظام تقلید در ایران و دیگر کشورهای اسلامی به عنوان هیئت مستشاریِ افتخاری این بنیاد میباشند. از این جهت طی دو سال فعالیتی که داشتیم، به سرعت توانستیم به توفیق خدا در حدود ۲۵ کشور نمایندگی ایجاد کنیم. نمایندگان بنیاد اغلب بومی و از ادیان و مذاهب مختلف و مقیم آن کشورند. این اتفاق برای بار اول در جهان اتفاق افتاده است.

* جرقه اولیه این بنیاد از کجا زده شد و چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟

همان طور که عرض کردم ما مقوله‌ای به نام تقریب داریم، اما به بحث تکریم کمتر پرداخته شده و عملا شرط لازم برای تقریب تکریم میباشد. از این جهت بود که با این گفتمان رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله رویکردشان در تعامل با سایر امت‌ها، تکریم اقوام و ادیان بود، و همین امر سبب میشد با آنها در تعامل باشند و حضرت هیچگاه به اعتقادات ایشان توهین نکرد و آنها را محترم میشمارد و به اعتقادشان احترام می‌گذاشت. این رویکرد حضرت سبب شد اشتراکات دینی استخراج شود و وحدت ایجاد شود. در جنبه اخلاقی برای ایشان تفاوتی ندارد که انسانها دارای چه دینی هستند. از این جهت است که می‌خوانیم ایشان به عیادت یهودیان و مسیحیان می‌رفت و آنها را مورد شفقت و لطف و مهر خود قرار می‌داد حتی آنان که به حضرت توهین میکردند. حضرت نگاه بشردوستانه دارند. ما بیشتر سعی داشتیم به معرفی چهره پیامبر اسلام به عنوان چهره‌ای بشردوستانه بپردازیم.

هرچند کشور ما در عرصه اندیشه با حوزه‌های علمی و پژوهشی جهان در تعامل است، اما اینکه به صورت فرآیند وحدت‌گونه‌ای اتفاق بیفتد، بطور چشمگیری انجام نشده بود. و جالب است عرض کنم در مصاحبه ای که با یکی از مجلات دینی فرهنگی مسیحیت خارجی غیر ایرانی داشتم خبر به پاپ اعظم در واتیکان رسیده بود که یک بنیاد غیر دولتی در ایران بحث تکریم ادیان و مذاهب رسمی آنان را راه اندازی کرده ، بسیار مورد توجه ایشان قرار گرفت و ایشان بیان کرده بود که این نگاه بسیار وحدت آمیز بین اسلام و مسیحیت خواهد بود و ایکاش این امر زودتر صورت میگرفت.

هدف از تأسیس بنیاد را ارتباط با گروه‌های مختلف دینی توحیدی و مذاهب رسمی آنها قرار دادیم. داب ما این است که با تمام گروه‌های دینیِ رسمی و حتی غیر رسمی گفت و گو داشته باشیم تا منجر به گفتمان‌سازی شود؛ چرا که هدف دین، تعریف مکتبی به عنوان الگو است تا بشریت از آن تبعیت کند و نظام‌های اجتماعی را ذیل پرچم توحید سامان دهد.

* به نظر می‌رسد تصوری که در ذهن مردم جهان از ایران نقش بسته است، تصور جالبی نباشد؛ همچنان که رسانه‌ها موجی از  ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی را در جهان راه انداختند به گونه‌ای که به قول شما فعالیت بنیاد سبب تعجب پاپ می‌شود.

تعداد مسلمانان جهان به ویژه شیعیان نسبت به جمعیت سایر ادیان رسمی کمتر است. ازسوی دیگر استکبار و صهیونیست که رسانه‌های دنیا را تحت سلطه خود دارد، پرچمدار اسلام‌ستیزی، اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی هستند. در چنین فضایی بنیاد که به عنوان قطره‌ای در دریای بیکرانِ نهادها، سازمانها و بنیادهای بین‌المللی است، تاکنون به گونه‌ای عمل کرده که برای امثال پاپ جلب توجه کرده است.

ما اولین شعبه‌ای که ایجاد کردیم، دانمارک بود در حالی که این سرزمین به عنوان کشوری اسلام‌ستیز شناخته می‌شود. کاری که ما در کشورها انجام می‌دهیم، تشکیل هیئت‌ سفرای صلح و دوستی است که پرچمدار آن، اسلام ناب است. در ایران با انجمن محترم کلیمیان و اُسقف اعظم مسیحیان در ارتباطیم. اینها عضو سفرای صلح و دوستی ما هستند تا پیام نبی اسلام را به سایر نقاط دنیا برسانند.

* آیا در عرصه ترویج اندیشه عترت ورود داشتید؟

فعلاً در حوزه عترت ورود نداشتیم به دلیل آنکه شخصیت پیامبر اسلام، به عنوان یکی از پیامبران الهی، شناخته‌‌تر است و سایر ادیان شناخت بیشتری نسبت به این وجود مقدس دارند. و چون ادیان توحیدی دارای فقط پیامبر هستند بالطبع پیشوایان ادیان دیگر را جز پیامبر قبول ندارند . ما اگر موفق شویم چهره رحمانی پیامبر اکرم ص را به دنیا به شایستگی معرفی کنیم بی شک اهل بیت ع را هم بعنوان وصی و جانشین آن بزرگوار میتوانیم بشناسانیم و انشالله  به مرور زمان به این سمت حرکت می‌کنیم. البته باید عرض کنم در حال ساخت سمفونی چهارده معصوم ع که قرار است در انگلستان به سرپرستی دکتر ابطحی آهنگساز فیلم لیلی با من است ، میباشیم که به نظرم خود میتواند قسمتی از این هدف را محقق نماید انشالله

* شما قبلاً از انتشار کتابی به نام “دانش خانواده” صحبت کرده بودید که در چند کشور ترجمه شد. درباره فرآیند این کار توضیح می‌دهید؟

در واقع دومین کاری که پس از ایجاد سفرای صلح و دوستی انجام دادیم، توجه به آخرینِ بند بیانیه گام دوم انقلابِ رهبری بود. این بند از بیانیه درباره سبک زندگی اسلامی است. و یکی از دغدغه‌های ایشان تحقق همین مهم میباشد . سبک زندگی اسلامی فرمتی است که الگوریتمی را در اصلاح روابط بین افراد مشخص می‌کند؛ یعنی فرآیندی کاملاً بشردوستانه هم به لحاظ تقریب، هم به لحاظ زیست سالم و هم به لحاظ استمرار روابط. بنابراین روی این قضیه کار کردیم و سبک زندگی اسلامی را با ادبیات روز جهانی به صورت فردی و اجتماعی و در قالبهایی با متد روز در حوزه سلامت روح وجسم شکل دادیم و در نهایت در دو جلد کتاب آوردیم. که جلد اول به چاپ رسیده است و جلد دوم در شرف اتمام است. در این کتاب توضیح دادیم هر کسی به آخرت اعتقاد دارد و در این دنیا دوست دارد سالم و با خُلقیات خوب زندگی کند، باید بلحاظ روحی و جسمی سالم باشد. این کتاب در جلد اول ۳۱۳ صفحه بصورت اجمالی به این مبحث میپردازد . عنوان آن را هم “دانش خانواده” در دو شماره ۱ و۲ گذاشتیم که یک فصل برای سلامتی روح و و یک فصل مباحث خانه داری و تغذیه و فصول دیگر به مبحث پیشگیری و درمان بیماریهای شایع جسمی میپردازد

این کتاب بین ایرانیان خارج از کشور و با ادیان مختلف توزیع شد و به شدت مورد استقبال قرار گرفت. خانواده‌ای ایرانی از بلژیک که کاری با اعتقادات دینی نداشتند، با ما تماس گرفتند و گفتند این کتاب خیلی در اصلاح روابط و اندیشه به ما کمک کرد. نگاه فرزندان ما غربی بود، اما الان نگاه‌شان ایرانیِِ سالم شده است. نمی گفت ایرانی ــ اسلامی بلکه می‌گفت ایرانیِ درست.که البته برای ما همین کافیست فعلا . زیرا آشنایی با فرهنگ صحیح و درست ایرانی ( غیر آن قسمتی که من دراوردی و بدون پشتوانه است )  به نوعی تاسی از مکتب اسلامی انسان ساز میباشد.

* معمولاً بنیادها و مجامع متمرکز بر برگزاری سمینارها و همایش‌های آنچنانی می‌شوند که آورده چندانی در پی ندارد.

چنین رویکردی نداریم؛ منتها  به طور کلی دو هدف را پیگیری می‌کنیم:

اول، تولید محتوا به صورت کتاب و مجله به چهار ـ پنج زبان دنیا چه به صورت مجازی و حقیقی. در حوزه کتاب اولین کاری که کردیم، دانش خانواده بود که در دو جلد تهیه شد. اولین جلد آن منتشر شد و شمارۀ دوم آن در حال تهیه است.

دوم، فیلمسازی است. در این باره برای اولین بار قصد داریم فیلم نرجس خاتون س را به صورت محصول مشترک اسلام و مسیحیت بسازیم؛ رویکرد ما از آنجا ناشی شد که از اولین گروه‌هایی که در زمان ظهور امام عصر (عجل ‌الله تعالی فرجه) به ایشان ملحق می‌شوند، مسیحیان غیر متعصب اصیل هستند. این الحاق شدن به یکباره حاصل نمی‌شود بلکه از قبل مقدماتی را طی کرده است؛ مثلاً همین جریان اربعینی چه بسا زمینه را برای الحاق ادیان مختلف جهان به تشیع فراهم کند. از این دست ماجراها در آینده به قدری رخ می‌دهد که قلبها آماده پذیرش است.

در خصوص این فیلم سناریو آن تقریبا در مرحله پایانی میباشد قرار است این فیلم با همکاری ایران و ایتالیا ساخته شود از گروههای مختلف هنری سینمایی از کشور ایران و ایتالیا دعوت خواهیم کرد چه در بحث نظریه پردازی و پژوهشی چه فیلمسازان ، بازیگران و هنرمندان در این خصوص دعوت به همکاری میشوند. همانطور که مطلعید پیش از این انمیشن این موضوع ساخته شده اما خیلی بصورت معجز ومختصر و خیلی محدود .

لوکیشنهای این فیلم در ایتالیا ، یونان ، ترکیه ، عراق و ایران خواهد بود و اکران این فیلم در ایتالیا میباشد احتمالا در ۵۹ قسمت سریال آن خواهد بود . انشالله در مصاحبه اختصاصی در این خصوص بیشتر توضیح خواهم داد .

* ساخت این فیلم چه آورده‌ای به همراه دارد؟

پیش‌بینی ما این است که اگر این فیلم که ساخته شود، وحدتِ کاملاً زلال و شفافی بین اسلام و مسیحیت ایجاد می‌شود. بنا داریم از ایران کمیته‌ای از کارگردانانِ تاریخی دینی شکل دهیم؛ مثل آقایان بحرانی،میرباقری، فخیم زاده ، شورجه و کمال تبریزی و … استفاده نماییم.

* اربعین اکنون تبدیل به جریان تمدن‌ساز شده است و مرزها را دریده است و خود به خود تکریم ایجاد می‌کند. بنیاد شما برای اینکه همسو با جریان اربعینی شوند، چه برنامه‌هایی تدارک دیده است؟

اربعین را به دو بخش تقسیم می‌کنم: بخش اول آن، روی آوردن جهان به سمت اربعین است تا به این ترتیب مردم با امام حسین علیه‌السلام و مقوله عاشورا آشنا شوند. شاید قسم اول از ملتها به این خاطر بیایند.

قسم دوم، آگاهی و شناخت به صورت فیزیکی نیست بلکه متافیزیکی است؛ مثلاً ممکن است فردی در آمریکا یا آفریقا و یا هر سرزمین دیگری هیچ آگاهی نسبت به مقولات دینی ما نداشته باشد، اما گویی نوری در قلب آنها جرقه می‌خورد و جذب اربعین می‌شوند. این را ما رصد و تجربه کردیم. از این جهت این افراد ضمیرشان با یکجرقه ای که حال ممکن است هر مستمسکی باشد ، روشن و بی اختیار اراده میکنند وتصمیم می‎گیرند در این مراسم شرکت کنند.

فردی بی‌دین از مالزی تعریف می‌کرد که مراسم اربعین را در تلویزیون مشاهده کرد. می‌گوید گزارشگر مقداری از امام حسین علیه‌السلام گفت و من دلم لرزید. با خود قرار گذاشتم سال بعد در این مراسم شرکت کنم.و شرکت کردم و ایشان مسلمان شد و شیعه و این جز نور سیدالشهدا ع چه چیزی دیگر میتواند باشد؟!!

کاری که اربعین سال گذشته انجام دادیم، این بود که به واسطه سفیر صلح و دوستی‌مان در دانمارک، گروهی از نخبگان جوان مسیحی و یهودیِ این کشور را به سفر اربعین بردیم. گفتیم هزینه‌های شما را پرداخت می‌کنیم. با این حال کمک‌هزینه ما را قبول نکردند و با هزینه خودشان آمدند. بازخورد بسیار خاصی در کشور دانمارک داشت. نکته جالب توجه اینست که این جوانان کسانی بودند که نامه مقام معظم رهبری به اروپا را به دقت خوانده بودند و کار مطالعاتی روی آن انجام داده بودند . در واقع همان نامه معظم له سبب شد دعوت ما را بپذیرند. این موج تا اسپانیا، بلژیک، آلمان، هلند رفت.

در پایان بفرمایید با توجه به اینکه شما قبلا نماینده موسسه فرهنگی دارالحکمه کانادا در ایران بودید آیا این بنیاد از این ظرفیت هم در عرصه بین الملل استفاده می نماید؟

بنده تا تاریخ ۳۰/۲/۹۶ بعنوان نماینده موسسه دارالحکمه کانادا در ایران بودم و بعد از این تاریخ قطع همکاری شد . اما دکتر سید زین العابدین شهرستانی ریاست محترم این موسسه که از صاحبنظران و فرهیختگان وچهره ای بین المللی به شمار میروند لطف کردند و تجربیات خود را در عرصه های بین المللی در اختیارمان گذاشتند و منت نهادند و پذیرفتند بعنوان یکی از شاخص ترین چهره های فرهنگی بین المللی ما را در تحقق اهدافمان بعنوان عضو ارشد مستشاری ومشورتی این بنیاد یاری فرمایند و از ظرفیتهای این موسسه در دنیا ما را بی بهره نگذارند.

 

سوال خود را مطرح کنید :