بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب

بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب

International Foundation for Reverence of Religions

درباره بنياد

اندازه فونت :
2017/07/18

مرامنامه و اساسنامه

بنياد بين المللي تکريم اديان  و مذاهب

 

 «هواللطيف »

بنياد بين المللي تکريم اديان و مذاهب

مقدمه

وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً. (اسراء: ۷۰)

و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنان را در خشکی و دریا نشاندیم و از چیزهای پاکیزه به ایشان روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از آفریده های خود برتری دادیم.

دين مبين اسلام تاکيد فراواني بر تکریم ادیان الهی دارد، براساس آموزه هاي اسلامي، همه ادیان الهی، ارائه الگوی زندگی خوب ، مبتنی بر معنویت را به انسان ها هدیه و ارائه مي کنند و اين موضوع از اهداف اصلي همه اديان توحيدي است.

“دین اسلام، بعد از اینکه بر منشاء الهی بودن همه ادیان صاحب کتاب‌ و شریعت، تاکید می‌ورزد، شرایطی را تبیین می‌نماید که اگر اهل کتاب به آنها توجه‌ نمایند و مسلمانان بر آن اساس عمل کنند، جهانی خالی از عداوت و مملو از آرامش‌ و صلح، شکل می‌گیرد. (آل عمران،۴۶) یعنی:«ای اهل کتاب بیائید از کلمه حقی که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم و بجز خدای یکتا را نپرستیم و چیزی را با او شریک‌ قرار ندهیم و برخی برخی را به جای خدا به ربوبیت نگیریم» از آنجا که قرآن کریم مورد تصدیق ادیان الهی است و همه کتب آسمانی مصدق یکدیگرند،موجبی برای اختلاف‌ وجود ندارد. (مکارم شیرازی،۰۵۴/۲) زمانی که پیامبر گرامی اسلام(ص) بعد از ماجرای حدیبیه نامه‌هایی به سران‌ حکومتهای بزرگ جهان مانند مقوقس زمامدار مصر و هرقل پادشاه روم و کسری پادشاه‌ ایران نوشت،به آیه مذکور(آل عمران،۴۶)اشاره کرد-یعنی اصل مهمی که حلقه اتصال‌ همه ادیان آسمانی است که همان اصل توحید است-این نشان می‌دهد که صلح‌طلبی اسلام‌ ریشه در عصر پیامبر(ص) دارد. این هدف را ادیان الهی از طریق معنا بخشیدن به زندگی انجام می دهند ، اديان الهي به حيات پس از مرگ تاکيد دارند و خداگرایی همراه با معاد گرایی و عقباگرایی از جمله آموزه هاي همه اديان توحيدي است. از این رو ادیان به ما گوشزد مي کنند که در این مسیر باید به عدالت عمل کنیم و از عدالت جانب داری کنیم. عدالت طلبی ویژگی مشترک همه ادیان الهی است.

اديان الهي از طريق ارائه نظامی از فضائل و رذائل به عنوان یک نظام اخلاقی به زندگی انسانها معنا می بخشند. پیامبران الهی از دو طریق به اصلاح رفتار انسان ها اقدام کردند: اول اصلاح انگیزه ها و دوم اصلاح اندیشه ها، که در قرآن کریم با تعبیر: «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» بیان شده است؛ و می دانیم که رفتار انسان را همین انگیزه و اندیشه است که می سازد.اگر ما به سخنان ادیان الهی و رسولان الهی عمل کنیم زندگی پاکی خواهیم داشت. از این زندگی پاک در قرآن کریم با عنوان «حیاه طیبه» یاد شده است.

ارتباط بين اديان و مذاهب ، موضوع مهم و مطلوب تلقی مي‌شود و هر جامعه‌اي كه از گروه‌هاي مذهبي مختلف تشكيل شده است، بايد قواعدي براي همكاري وضع کند که مانع از تفرقه مذهبي گردد. همچنین ادیان الهی می گویند که در مسیر رشد حرکت کنیم و از اغوا و فریب یکدیگر بپرهیزیم.

ارتباط بين اديان را می توان نه به معناي چالش‌ با عقايد ديگران، بلكه صرفاً به عنوان تبادل ايده‌ها و نظر‌ها تلقی کرد. بنياد بين المللي تکريم اديان و مذاهب در صدد پرداختن به اين مسئلة نظري و ربط دادن آن به داده‌هاي عملي در جهت گسترش ارتباط بين مسلمانان و ساير اديان الهي فعاليت مي‌كند.

يکي از موضوعاتي که در خصوص ارتباط با اديان مي بايست به آن توجه ويژه داشت موضوع  “موعودآخرین‌” و “منجی آخرالزمان” است که با عناوینی همچون کالکی، بودای پنجم، سوشیانس، مسیحا، پسر انسان و…، در همه اديان وجود دارد که براي نجات جهانیان است. ماحصل اینکه هر چند تعابیر و گونه‌های منجی باوری در ادیان متفاوت است لیکن یک نقطه اشتراک مهم در همه ادیان بزرگ‌ وجود دارد و آن چیزی جز ایمان و امید به ظهور منجی آخرالزمان نیست.

يکي از اهداف اين بنياد تلاش براي تصویب قانون تکریم ادیان الهی در سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی است تا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر همه انسان ها از طریق عمل به دستورات ادیان الهی باشیم و اعتقاد قوي داريم که “جامعه ای در سایه رحمت حق رشد می کند که امورش بر مبنای تکریم باشد.” که در منطق سیره نبوی، به احترام و تکریم انسان ها بسیار سفارش شده است.

در کنار احترام و تکریم به کلیه ادیان آسمانی، مسألة وحدت و تکريم مذاهب اسلامي نيز از ديرباز همواره جزء اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيت‌هاي مصلح سياسي و مذهبي بوده و تلاش براي تحقق آن در اعصار گوناگون، با فراز و نشيب فراوان روبه‌رو گرديده است. وحدت ميان مذاهب اسلامي نيز امري حياتي است امت مسلمان، از هر فرقه و مذهبي، پايبند به اصول اساسي دين مبين اسلام هستند که در ميان همة آنان يکسان است و فرقه‌هاي مختلف اسلامي حتي در بسياري از فروع نيز با يکديگر مشترکند و اختلاف ميان مسلمانان، روزنه و محل نفوذي است براي بهره برداري مخالفان و دشمنان اسلام. در طول تاريخ، همواره شاهد بوده ايم هر جا استعمار بر آن شده است تا ضربه‌اي به مسلمين بزند، مهمترين ابزارش دميدن بر خاکستر اختلافات و شعله ور ساختن تعصبات مذهبي ميان اقوام و جوامع اسلامي بوده است.

اهتمام ويژة امام راحل به انديشة راهبردي وحدت موجب شد اين موضوع در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز تبلور يابد؛ امام خمینی (ره) همواره بر اتحاد و احترام ادیان و مذاهب و رعایت حقوق آنها تاکید داشتند و در ادامه نيز رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي نيز به اين موضوع توجه ويژه داشتند.

رویکرد جدیدی که در جهان امروز پدید آمده است می طلبد تا ادیان توحیدی، نقاط مشترک، اساسی و توحید محوری را سرلوحه ی کار خود قرار دهند و همه در مقابل آسیب ها، زشتی ها و مسائلی که در مقابله ی با ادیان قرار دارد بایستند به همین دلیل بنياد بين المللي تکريم ادیان و مذاهب با هدف دوستي و مودت و پرداختن به اشتراکات، تقویت نقاط مثبت و مقابله با آسیب ها و ترويج صلح جهاني راه اندازي شده است .

بنياد بين المللي تکريم اديان و مذاهب به طور رسمي در سال ۱۳۹۶ هجري شمسي آغاز به كار كرد.

شوراي عالي مجمع، در اولين گام، اساسنامه و ساختار بنياد را تصويب نمود و اركان آن را بر پنج محور مذهبي،‌ علمي و فرهنگي و ارتباطات داخلي و بين‌المللي بنا گذاشت.

متن اهداف استراتژي بنياد

فصل اول: مفاهيم اختصاصي

۱ ـ تکريم

واژه «تکریم» در لغت به معنای گرامی داشتن، احترام کردن و نیکویی رساندن به انسان است و در اصطلاح، برخوردها، رفتارها و روابط مبتنی بر ارج نهادن انسان ها به یکدیگر را تکریم گویند.

از نظر بنياد بين المللي تکريم اديان الهي و مذاهب اسلامي، تکريم عبارت است از: گرامی داشتن و رعايت حرمت و احترام پيروان اديان الهي و مذاهب اسلامي براي شناخت يكديگر به منظور دست يابي به اخوت و صلح بر اساس اصول مسلم و مشتركات اديان الهي .

۲- اديان الهي

ادیان جهان را تحت دو عنوان کلی ادیان ابراهیمی و ادیان غیر ابراهیمی برشمرده و تاکيد بر اديان ابراهيمي مي باشد ولي ساير اديان جهان از جمله دين زرتشتي نيز مورد نظر اين بنياد است.

ادیان ابراهیمی :به ادیانی، دین ابراهیمی اطلاق می شود که بعد از حضرت ابراهیم (علیه السّلام ) توسط پیامبران الهی برای بشر، آورده شده است. مانند اسلام ، مسيحيت، يهوديت و …

۳ ـ مذاهب اسلامي

مقصود از مذاهب اسلامي آن دسته از مكاتب فقهي معروف اسلامي هستند كه داراي نظام اجتهادي منسجم و مستند به كتاب و سنت مي باشند. از نظر بنياد بين المللي تکريم اديان و مذاهب ، اين مذاهب فقهي به رسميت شناخته شده عبارت اند از: مذهب حنفي، شافعي، مالكي و حنبلي از اهل سنت ومذهب اثني عشري و زيدي از شيعه.

فصل دوم: مباني تکريم

موضوع تکريم بين اديان و مذاهب بر مباني و اصولي كلي استوار است كه مهم ترين آن ها عبارت است از:

۱ ـ قرآن كريم و سنت شريف نبوي (دو منبع اساسي براي شريعت اسلام) که تاکيد فراواني بر تکریم ادیان و پيروان اديان الهی دارند.

۲ ـ ايمان به اصول و اركان زير ملاك است:

الف ـ ايمان به وحدانيت خداوند تعالي (توحيد) براي همه اديان الهي

ب ـ ايمان به معاد براي همه اديان الهي

ج – ايمان به منجي بعنوان نقطه اشتراک مهم در همه ادیان بزرگ‌

د ـ ايمان به نبوت و خاتميت رسول اكرم حضرت محمد(صلي الله عليه و آله وسلم) و سنت پيامبر به عنوان يكي از منابع اصلي دين اسلام براي مذاهب مختلف اسلامي

ه ـ ايمان به قرآن كريم و مفاهيم و احكام آن به عنوان اولين منبع دين اسلام براي مذاهب مختلف اسلامي

۳ ـ اصل دوستي وتکريم خداپرستان، مبنايي كلي براي تعامل بين پيروان همه اديان الهي است.

۴- بنیان های نظری، تاریخی، اجتماعی، سیاسی و تمدنی صلح از منظر ادیان و با رویکردی اخلاقی در صدد ارتقاء نقش آفرینی ادیان در صلح جهانی و منطقه ای می باشد.

۵- وحدت اسلامي و اصل برادري اسلامي مبنايي كلي براي تعامل بين مسلمانان است و يكي از ويژگي هاي امت اسلامي در قرآن مجيد و از اصول بسيار مهم آن است.

 

فصل سوم: رسالت و چشم انداز بنياد

رسالت بنياد بين المللي تکريم عبارت است از: ارتقاي سطح آشنايي و آگاهي و تعميق تفاهم ،‌ دوستي ، احترام و محبت بين پيروان اديان الهي و مذاهب اسلامي و تقويت احترام متقابل و تحكيم رشته‌هاي اخوت بين دينداران جهان و در بين مسلمانان بدون هيچ گونه تمايزي از لحاظ تعلقات فرقه‌اي، قومي يا ملي آنان به منظور رسيدن به صلح و آرامش .

۱ ـ ارائه نظامی از فضائل و رذائل به عنوان یک نظام اخلاقی برای زندگی همه افراد در جهان.

۲-  فراهم کردن زمينه زندگي توام با صلح و دوستي و آرامش براي همه مردم جهان.

۳- تلاش براي نزديکي و دوستي بين پيروان اديان مختلف از طريق تاکيد بر نقاط اشتراک مهم از جمله توحيد، معاد و اعتقاد به منجي .

۴- معرفي چهره رحماني اسلام و مبارزه فرهنگي با اسلام هراسي در کشورهاي مختلف.

۵ ـ تلاش براي به حداقل رساندن اختلافات بين مسلمانان با ساير اديان.

۶- گسترش هم بستگي موجود ميان مذاهب اسلامي و تمام مسلمانان.

 

فصل چهارم : زمينه هاي تکريم

زمينه هاي تکريم اديان الهي و  مذاهب اسلامي، تمام ابعاد زندگي پيروان را در بر مي‌گيرد. از آن جمله است:

اعتقادات
همة اديان به توحيد و معاد اعتقاد دارند همچنين مذاهب اسلامي به اصول اعتقادي (توحيد، نبوت، معاد و…) و اركان اسلام باور مشترك و واحدي دارند و اختلاف در فروعات آن خللي به اصل دوستي و برادري وارد نمي سازد.

اخلاق و ارزش ها

افزون بر دردها و دغدغه های مشترک میان ادیان، ادیان تعالیم و آموزه های مشترک هم دارند، اخلاقیات مشترک، و قلمروهای واحد ادیان، قادر خواهند بود که زمینه گفتمان ادیان و دیالوگ را فراهم سازد و در زدودن مفاسد اخلاقی از چهره جامعه، رسیدگی به وضعیت مستمندان و استقرار عدالت در میان ابنای بشر، نقش آفرین باشند. به همین جهت معنویت در ادیان، نحوه مواجهه است با جهان هستی که فراورده اش این است که حالت های نامطلوب فساد اجتماعی، وجود توده های فقیر اجتماعی و تضاد کشنده تاریخی، هرگز از نظر ادیان، امر مطلوب و پذیرفته شده ای نبوده و نیست. عدالت، احسان و محبت، باتفاوتهای جزئی، آموزه اصلی ادیان آسمانی است.

عدالت، یعنی بخشیدن حقوق جامعه به آنان و استیفای حق خود از دیگران.

احسان، یعنی صرف نمودن از بخشی از حق خود، جهت کمال دیگران.

محبت یعنی کششی درونی برای تکامل بخشی به دیگران.

در واقع این آموزه ها، آموزه های مشترک اخلاقی ادیانند که قادر است بر همه افراد و آحاد جامعه اثر گذار باشند و زمینه تنش های تاریخی، اجتماعی را از بین ببرند. این آموزه ها همچنین پیامی را به جهان منتقل می سازند که معنویت و اخلاق در ادیان نهادینه شده است و بنابراین راه نجات بشریت معاصر، این است که فلاح، رستگاری و نجات خود را در ادیان جستجو کنند و به طور کلی در دین، به عنوان پل ارتباطی و عامل پیوند جهان فرازین با جهان و عالم موجود انسانی.

به هر حال علاوه بر دغدغه های مشترک میان ادیان، ادیان، تعالیم و آموزه های مشترک هم دارند که می توان مشترکات ادیان را در نظام ارزشها و اخلاق اینگونه بیان نمود.

مذاهب اسلامي نيز در زمينة اخلاق فردي و اجتماعي و فرهنگ اسلامي اختلافي ندارند و پيامبر اكرم الگوي اخلاقي همة مسلمانان است.

بدون شك، مسلمانان در وحدت مسير تاريخي اسلام در مقاطع اساسي آن اتفاق نظر دارند و اختلافات فرعي و جزئي را مي توان در جوّي آرام مطرح ساخت و در موارد بسياري به اتفاق نظر رسيد. لذا نبايد اختلاف نظرها آثار منفي بر روند كنوني امت اسلامي بگذارد.

موضع گيري هاي سياسي موحدان

طبيعي است كه همة موحدان و آزادي خواهان و مسلمانان ، دشمنان مشتركي دارند كه مي بايست در برابر آنان هم چون بنياني مرصوص و در صفي واحد استوار بايستند.

 

فصل پنجم: اصول و ارزش ها

بنياد بين المللي تکريم اديان و مذاهب در حركت اصلاحي و برنامه ها به اين اصول و ارزش ها پايبند است:

ـ ضرورت هم كاري همه جانبه و  نزديکي در موضوعات مورد اتفاق مسلمانان و پيروان ساير اديان.

تاکيد بر نقاط اشتراک مهم از جمله توحيد ، معاد و اعتقاد به منجي و مصلح .

ـ حل اختلافات از طريق گفت وگوي سالم و رعايت آداب آن: بر اساس آية شريفة «فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه» قرآن كريم مسلمانان را به گفت وگوي مسالمت آميز و بدون هياهو با كفار و اهل كتاب، براي رسيدن به حقيقت، دعوت كرده است.

ـ پرهيز از نسبت دادن كفر و فسق و بدعت به يكديگر.

نبايد كسي را به علت لوازم سخن يا اعتقادش كه از نظر ما به انكار اصول دين منتهي مي شود، تكفير نماييم زيرا ممكن است او به اين لوازم اعتقاد نداشته باشد.

ـ لزوم موضع گيري هماهنگ و واحد در برابر دشمنان .

ـ برخورد محترمانه در امور اختلافي.

ـ آزادي اختيار مذهب : اصل آزادي مذهبي به عنوان يك اصل كلي در روابط فردي جريان خواهد داشت.
ـ آزادي عمل به احكام شخصيه: در مسائل مربوط به احوال شخصيه، پيروان اديان الهي و مذاهب اسلامي تابع مقررات مربوط به مذهب متبوع خود هستند؛ مگر در امور مربوط به نظم عمومي كه قوانين جاري كشور متبوع آنان حاكم خواهد بود.

ـ لزوم اهتمام همة مسلمانان به ابعاد عملي تکريم  ودوستي و تبلور ارزش هاي آن.  

فصل ششم: اهداف رسمي

هدف رسمي۱: تلاش در راه ايجاد آشنايي،‌ نزديکي و تفاهم بيشتر توام با احترام  بين مردم ،‌ علما، متفكران و پيشوايان مذهبي جهان در زمينه هاي فرهنگي ، اجتماعي و ….

هدف رسمي۲: گسترش انديشة تکريم در بين انديشمندان و فرهيختگان جهان و انتقال آن به عموم مردم و آگاه كردن آنان از توطئه هاي تفرقه انگيز دشمنان.

هدف رسمي۳: تلاش براي ايجاد گفت وگو به عنوان ضرورى ترين و مؤثرترين راه تفاهم، تحكيم مناسبات ايمانى، دوستى و همكارى در مواجهه با مسائل و رخدادها در سطح جهانى .

هدف رسمي۴: تلاش براي نزديکي و دوستي بين پيروان اديان مختلف از طريق تاکيد بر نقاط اشتراک مهم از جمله توحيد، معاد و اعتقاد به منجي و مصلح .

هدف رسمي ۵: رفع بدبيني ها و شبهات بين پيروان اديان الهي و مذاهب اسلامي.

هدف رسمي ۶:   تلاش براي تصویب قانون تکریم ادیان الهی در سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی.

هدف رسمي۷ : در حوزه مذاهب اسلامي، حرکت در جهت سياستهاي کلي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي براي تحقق وحدت در جهان اسلام.

هدف رسمي۸ : در حوزه مذاهب اسلامي ؛ كمك به امر احيا و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي و دفاع از حريم قرآن كريم و سنت پيامبر اكرم(ص) با همکاري مجمع جهاني تقريب مذاهب

اعتقاد بنياد تکريم اين است که : «انسان و جامعه ای که عزت یابد و اکرام شود، از تن دادن به خواری به دور و همیشه پیروز و سرافراز است.»

ب) اساسنامة بنياد بين المللي تکريم اديان و مذاهب

فصل اول: كليات

مادة اول:  بنياد بين المللي تکريم اديان و مذاهب كه از اين پس در اين اساسنامه بنياد تکريم ناميده مي شود، مؤسسه اي است اسلامي، علمي، فرهنگي، ‌هنري و جهاني که کلیه فعالیتهای آن غیر سیاسی است و در سال ۱۳۹۶ هجري شمسي تأسيس شده که داراي شخصيت حقوقي مستقل است و طبق مقررات اين اساسنامه اداره مي شود.

مادة دوم: محل اصلي بنياد تکريم:  تهران ـ خيابان آزادي- خ اوستا کوچه کاظمي ـ پلاك ۷ است و بر اساس ضرورت در نقاط مهم ايران و ساير كشورهاي جهان شعب يا دفاتري تأسيس مي كند.

مادة سوم: زمان فعاليت بنياد نامحدود است.

فصل دوم: اهداف

مادة چهارم: بنياد تکريم براي رسيدن به اهداف زير فعاليت مي كند:

الف ـ تلاش در راه ايجاد ‌آشنايي دوستي و تفاهم بيشتر بين مردم،‌ علما، متفكران و پيشوايان مذهبي جهان در زمينه هاي اجتماعي ، فرهنگي و اعتقادي و ارائه نظامی از فضائل و رذائل به عنوان یک نظام اخلاقی برای زندگی همه افراد در جهان.

ب ـ گسترش انديشة تکريم بين مردم ،‌ انديشمندان و فرهيختگان جهان و انتقال آن به عموم مردم و آگاه كردن آنان از توطئه هاي تفرقه انگيز دشمنان.

ج – معرفي و نمايش چهره رحماني اسلام براي همه اديان و مبارزه فرهنگي با اسلام هراسي در کشورهاي مختلف.

د – رفع بدبيني ها و شبهات بين پيروان اديان الهي و مذاهب اسلامي.

ه- فراهم کردن زمينه زندگي توام با صلح و دوستي و آرامش براي همه مردم جهان.

و ـ تلاش براي تصویب قانون تکریم ادیان الهی در سازمان هاي بین المللی.

ح ـ در حوزه مذاهب اسلامي ؛ حرکت در جهت سياستهاي کلي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي براي تحقق وحدت در جهان اسلام

ط ـ در حوزه مذاهب اسلامي ؛ كمك به امر احيا و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي و دفاع از حريم قرآن كريم و سنت پيامبر اكرم(ص). با همکاري مجمع جهاني تقريب مذاهب

تبصرة ۱: بنياد تکريم مؤسسة غير انتفاعي و غير دولتي است.

 

فصل سوم: اصول حاکم

  • ما معتقدیم همه پيامبران جزء مصلحان محسوب مي شوند و اگر چه خداوند برخي از آنها را بر بعضي ديگر برتري داده است، اما اين برتري فقط در پيشگاه خداوند است و مردم بايد به همه پيامبران ايمان داشته و تفاوتي ميان ايشان قائل نباشند و اگر به غير اين بينديشند، بر خلاف دستور خداوند عمل كرده اند.
  • اهانت به هر كدام از پيامبران و پيروان آنان به منزله توهين به مصلحان جهان است . آنهایی كه از دين براى تفرقه استفاده مى كنند، دين دار نيستند و دين را در خدمت قدرت طلبى خود قرار مى دهند.

در طول تاريخ اديان الهى، گرايشات فراوانى وجود داشته است كه از هر فرصتى با نام دين براى نفى ديگران و تسلط خود استفاده كرده اند درحالى كه اصول اديان الهى بر تفاهم و تعادل استوار است.

  • ما از دخالت هدفمند رهبران دينى و انديشمندان ديني در مهار بحران هاى بين المللى و جلوگيرى از جريحه دار شدن عواطف مؤمنين و احياى ارزشهاى اخلاقى و فضيلت هاى دينى، استقبال كرده معتقدیم نقش آنان در آينده بشريت نبايد صرفاً به جنبه هاى اخلاق فردى منحصر شود.
  • ما بر این باوریم که تعامل پيروان اديان و مذاهب بدون تدوين قوانین حقوقى ممكن نخواهد بود.
  • تشكيل سمينارها تمهيدى براى نيل به اهداف حقوقى است. تحرير قوانین حقوقى منوط به تصويب اصول و مبانى آن است و اصول ارزشى قوانین حقوقى را عدالت، آزادى بيان، استقلال، امنيت، حقوق طبيعى انسان، نفى خشونت و سپس تفاهم بر تفسير مشترك از اين مبانى تشكيل مى دهد.

اصل گفت وگوي همراه با محبت همچنان ضرورى ترين و مؤثرترين راه تفاهم، تحكيم مناسبات ايمانى، دوستى و همكارى مؤمنين در مواجهه با مسائل و رخدادها در سطح جهانى است و تنها شرط آن احترام متقابل و موضع برابر و اصالت عدالت در برابر زور است.

 

فصل چهارم: راه كارها

مادة پنجم: بنياد تکريم اهداف خود را از راه هاي زير تحقق مي بخشد:

الف ـ شناسايي و ارتباط با جمعيت ها و انجمن ها و شخصيت‌هاي گوناگون در سراسر جهان به منظور ايجاد زمينة فعاليت‌هاي مشترك.

ب ـ تحقيق، تأليف، نشر و توزيع كتب ، مطبوعات ، فيلم و توليدات چند رسانه اي در حوزه تحقيقات و بررسي هاي علمي و اجتماعي مناسب در زمينة موضوعات مورد بحث و نوآوري در شيوه هاي تبليغات.

ج ـ تشويق ايجاد و گسترش فعاليت‌هاي دانشگاهي و حوزوي در اين زمينة .

د ـ شناسایی افراد نخبه در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، ‏‌هنری، اجتماعی و ورزشی برای معرفی به عنوان سفیران صلح و دوستی بنیاد در سراسر جهان.

ه ـ برگزاري كنفرانس، همايش، گردهمايى و حضور و شركت در مجامع مناسب.

وـ ـ عضويت در مجامع بين المللي از قبيل سازمان ملل متحد (بخش سازمان هاي غير دولتي)  و سازمان كنفرانس اسلامي و …

ز- کليه فعاليت ها در حوزه هاي علمي ، فرهنگي ، هنري ، آموزشي ، درماني و گردشگري که باعث نزديکي و صلح و دوستي بين پيروان اديان و مذاهب گردد.

ح ـ تأسيس مراكز، شعب و نمايندگي و جماعت‌هاي تکريمي در مناطق مختلف ايران و جهان.

 

فصل پنجم: اركان

مادة ششم: اركان بنياد تکريم عبارت است از:

الف ـ هيات مديره

ب- شوراي عالي

ج ـ دبير كل

د – مجمع عمومي

 

فصل ششم: هيات مديره

مادة هفتم: اعضاي هيات مديره از ميان هيات موسس بنياد تکريم انتخاب مي شوند و پس از انتخاب هيات مديره ساير اعضاي هيات موسس مسئوليتي در بنياد نخواهند داشت .

تبصرة ۲: دبيركل، عضو هيات مديره و هيات موسس خواهد بود.

تبصرة ۳: هر يك از اعضاي هيات مديره عضو شوراي عالي و عضو مجمع عمومي بنياد تکريم نيز هستند و تعداد اعضاي هيات مديره ۵ نفر و دو نفر علي البدل مي باشند.

تبصرة ۴: در صورتي که يکي از اعضاي هيات مديره امکان فعاليت و حضور نداشته باشد به پيشنهاد دبير کل و موافقت اعضاء هيات مديره نفر جديد جايگزين مي شود.

 

فصل هفتم: شوراي عالي

الف ـ تشكيل شوراي عالي

مادة هشتم: اعضاي اين شورا در حال حاضر ۱۵ نفر مي باشند.

تبصرة ۵: دبيركل، عضو شوراي عالي خواهد بود.

تبصرة ۶:  انتصاب مجدد اعضاي شوراي عالي بلا مانع است.

مادة نهم: شوراي عالي در حدود اختيارات و مسؤوليت‌هاي محوله، مسؤول و پاسخگوست.

مادة دهم: تعداد اعضاي شوراي عالي حداقل ۹ نفر و حداكثر ۱۵ نفر است.

مادة يازدهم: رياست شوراي عالي با رئيس هيات مديره هست و با تصويب اكثريت اعضاي شوراي عالي يک نفر به عنوان نايب رئيس به مدت دو سال انتخاب خواهند شد.

تبصرة ۷: شوراي عالي يك نفر را به عنوان دبير جلسات انتخاب خواهد كرد.

مادة دوازدهم: جلسات شوراي عالي با حضور اكثريت اعضاي رسميت پيدا مي كند و مصوبات آنان با اكثريت حاضران معتبر است.

مادة سيزدهم: دعوت به جلسات به عهدة دبيركل است و در صورت لزوم، به درخواست رئيس يا يك سوم اعضاي موجود در ايران جلسات تشكيل مي شود و دعوت براي تشكيل هر يك از جلسات مجمع عمومي يا شوراي عالي به وسيلة نامة خصوصي به عمل مي آيد .

مادة چهاردهم: قبول استعفا، عزل و يا جاي گزيني هر يك از اعضاي شوراي عالي با رئيس شوراي عالي و پذيرفتن دبير کل است.

تبصرة ۸: غيبت چهار جلسة متوالي و غير موجه اعضا به منزلة استعفا از عضويت است.

ب : وظايف و اختيارات

مادة پانزدهم: وظايف و اختيارات شوراي عالي بنياد تکريم عبارت است از:

۱ ـ تصويب آيين نامة داخلي شوراي عالي و آيين نامه هاي بنيادتکريم.

۲ ـ تصويب سياست ها و برنامه هاي بنيادتکريم.

۳ ـ انتخاب ساير اعضاي مجمع عمومي و انجام هرگونه تغييري در آنان.

۴ ـ پيشنهاد هرگونه تغيير در اساسنامة بنيادتکريم .

۵ ـ پيشنهاد يك نفر از ميان هيات موسس به‌عنوان دبيركل بنيادتکريم جهت تصويب.

۶ ـ تصويب تأسيس مراكز، شعب و دفاتر نمايندگي بنيادتکريم در سراسر جهان.

۷ ـ تشكيل كميته هاي تخصصي، عنداللزوم.

۸ ـ تصويب تشكيلات بنيادتکريم.

۹ ـ تصويب بودجه و هزينه هاي سالانة بنيادتکريم و اهتمام در تأمين نيازهاي مالي بنيادتکريم.

۱۰ ـ نظارت بر حسن اجراي فعاليت‌هاي بنيادتکريم.

۱۱ ـ بازرسي از نحوة فعاليت‌هاي بنيادتکريم.

۱۲ ـ پيگيري اجراي مصوبات مجمع عمومي.

۱۳ ـ تصويب رؤساي شعب و نمايندگي هاي مجمع در ايران و ساير کشورهاي جهان.

۱۴ – موافقت با نفرات معرفي شده به عنوان مستشاري و سفيران صلح و دوستي که از سوي دبير کل يا رئيس هيات مديره معرفي مي شوند .

تبصره ۹ : احکام مشاورين و مستشارين از سوي رئيس هيات مديره صادر مي شود و احکام سفيران  توسط  رئيس هيات مديره و دبير کل صادر مي شود.

 

 فصل هشتم: دبيركل (مديرعامل)

الف ـ انتخاب دبيركل

مادة شانزدهم: دبيركل، عالي ترين مسئول اجرايي بنيادتکريم است كه با پيشنهاد هيات مديره به مدت  پنج سال منصوب مي شود.

تبصرة ۱۰: قبول استعفا دبيركل با هيات مديره است.

تبصرة ۱۱: در صورت موافقت هيات مديره دبيرکل مي تواند در دوره هاي بعد نيز مجدد انتخاب شود.

مادة هفدهم: در صورت وفات، استعفا دبيركل يك نفر از اعضاي شوراي عالي با انتخاب شوراي عالي تا تعيين دبيركل جديد عهده دار وظايف او خواهد بود.

ب : وظايف و اختيارات

مادة هجدهم: وظايف و اختيارات دبيركل عبارت است از:

ـ پيشنهاد سياست ها و برنامه هاي بنيادتکريم به شوراي عالي.

ـ پيگيري و اجراي مصوبات شوراي عالي.

ـ مديريت و نظارت بر كلية فعاليت‌هاي اجرايي بنيادتکريم.

ـ دعوت به جلسات شوراي عالي و مجمع عمومي و ساير جلسات عمومي.

ـ تهيه و تدوين گزارش فعاليت‌هاي انجام شده و ارائة آن به شوراي عالي و بنيادعمومي جهت ارزيابي.

ـ تشكيل كميته هاي موقت بر حسب ضرورت.

ـ انتصاب معاونان بنيادتکريم با اطلاع شوراي عالي و رياست هيات مديره.

ـ انتصاب رؤساي نمايندگي هاي آن در داخل و خارج از كشور با تصويب شوراي عالي و عزل يا قبول استعفاي آنان.

ـ پيشنهاد بودجه و هزينه هاي سالانة بنيادتکريم به شوراي عالي و پي گيري آن از طريق مراجع ذيربط.

ـ امضاي موافقتنامه ها، اسناد مالي، حقوقي و ثبتي و هرگونه تغييرات مربوط و استيفاي حقوق مجمع.

مادة نوزدهم: دبيركل مي تواند بخشي از وظايف و اختيارات خود را به معاونان و مديران تفويض نمايد؛ به شرط اين كه مخل به وظايف و اختيارات اساسي دبيركل نباشد.

مادة بيستم: دبيركل، سخنگوي بنياد تکريم بوده و در مقابل شوراي عالي مسؤول و پاسخگوست.

تبصرة ۱۲: كلية اوراق و اسناد مربوط به بنياد از قبيل چك، سفته، برات، قراردادهاي تعهدآور و اسناد رسمي با امضاي دبيركل و معاون پشتيباني و با مهر بنياد معتبر مي باشد.

فصل نهم: مجمع عمومي

الف ـ تشكيل  مجمع عمومي

مادة بيست و يکم: اعضاي مجمع عمومي از ميان دانشگاهيان،‌ علما، متفكران و پيروان اديان الهي مذاهب اسلامي كه موافق تکريم باشند توسط شوراي عالي انتخاب مي شوند.

مادة بيست و دوم: عضويت اعضاي مجمع عمومي قائم به شخص است.

مادة بيست و سوم : اجلاس مجمع عمومي با حضور اكثريت كل اعضا رسميت مي يابد و اعتبار مصوبات با نظر اكثريت حاضر در اجلاس خواهد بود.

ب ـ وظايف و اختيارات

مادة بيست و چهارم: وظايف و اختيارات مجمع عمومي عبارت است از:

ـ تصويب آيين نامة داخلي مجمع عمومي.

ـ بررسي و اظهار نظر در مورد گزارش دبيركل از فعاليت‌هاي انجام شده.

ـ بررسي و تصميم گيري دربارة مسائل ارجاعي از طرف شوراي عالي.

ـ بررسي مسائل و مشكلات كلي جوامع اسلامي و ارائة راه حل ها.

فصل دهم: منابع مالي

مادة بيست و پنجم: منابع مالي بنيادتکريم عبارت است از:

ـ موقوفات، نذورات و كمك هاي دريافتي از محل وجوهات شرعيه ، هدیه، اعانه

– وقف و حبس.

ـ  هبه و كمك بلاعوض اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از داخلی و خارجی و دولتی و غیر دولتی.

ـ دريافت وام با تصويب شوراي عالي از منابع مختلف در مواقع ضروري

ـ درآمدهاي متفرقه

  • در آمدهاي حاصل از فعاليت هاي اقتصادي

ـ ساير درآمدهايي كه منابع آن به تصويب شوراي عالي برسد.

فصل يازدهم: متفرقه

مادة بيست و ششم: در صورت انحلال بنياد تکريم، كلية اموال منقول و غير منقول آن جهت صرف در امور خيريه قرار مي‌گيرد.

مادة بيست و هفتم: اين اساس‌نامه در يازده فصل و بيست و هفت ماده و دوازده تبصره به پيشنهاد دبيركل در تاريخ ۲۰/۵/۱۳۹۶ به تصويب شوراي عالي بنياد رسيد.